Student
|
Amber Lijffijt
|
Paboklas
|
1D
|
Datum
|
28-10
|
|||
Praktijkopleider
|
Masja de Lange
|
Stagegroep
|
5
|
Lesnummer
|
3
|
|||
Praktijkschool
|
Lucas Batau
|
Aantal lln.
|
28
|
Vak-leerinhoud
|
Kunst beeldend
|
|||
Leerdoelen student.
Praktijkopleider (PO) scoort alle
doelen tijdens de les en komt hierop terug bij de evaluatie. Toelichting
score: 0=overwegend zwak, 1= meer zwak dan sterk, 2 = meer sterk dan zwak, 3
= overwegend sterk. Zijn alle leerdoelen bij alle lessen op niveau 2-3, dan beslist de schoolopleider of kan
worden overgegaan op formulier 2.
|
||||||||
PO scoort
|
Student markeert 3 leerdoelen
per lesactiviteit die geoefend zullen worden. PO scoort alle leerdoelen.
|
|||||||
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
|
Toont respect naar leerlingen
(namen kennen, elk kind aandacht geven, interesse tonen, luisteren)
Zorgt voor een ontspannen sfeer
(vriendelijk zijn, bewust zijn van eigen lichaamstaal & stemgebruik)
Zorgt voor een
ordelijk verloop van de les (regels consequent hanteren, overwicht hebben,
klas overzien)
Ondersteunt het
zelfvertrouwen van de kinderen (complimenten geven, persoonlijke aandacht
geven)
Zorgt voor wederzijds respect
(naar interacties van kinderen kijken en adequaat reageren, voorbeeld zijn
voor de kinderen)
Geeft feedback aan de kinderen (concreet maken
wat de kinderen goed doen en wat beter kan én hoe het beter kan)
Geeft duidelijke uitleg van leerstof en
opdrachten (in voorbereiding concreet en in stappen beschrijven, visueel maken,
didactische hulpmiddelen)
|
|||||||
Beginsituatie
|
Wat weten de kinderen al van
deze leerinhoud? Sluit aan bij de belevingswereld en interesse.
De kinderen hebben al
eens eerder met ecoline gewerkt, en ze tekenen ook vaker in de les. Monsters
zijn bij de jongens in de klas natuurlijk erg interessant, omdat zij dat op
deze leeftijd leuk vinden.
|
|||||||
Lesdoel
|
Na deze lesactiviteit kunnen de
kinderen (zin afmaken) een monster tekenen die zij associëren met het monster van Loch Ness.
|
|||||||
Evaluatie
|
Nakijken van het werk
|
Bespreken van het werk
|
Observeren
|
Laten presenteren
|
||||
Klassen-management
|
Welke regels en afspraken
gelden er voor het gedrag van de kinderen? De
kinderen mogen niet de hele tijd door de klas heenlopen en zij delen de
gedistribueerde spullen, zoals de ecoline.
|
|||||||
Hoe krijg je de aandacht van de
groep? Ik roep even wanneer ik de aandacht wil en
daarna kijk ik ieder kind even individueel aan, zodat ik weet dat ze mij
gezien hebben.
|
||||||||
Wat doen kinderen die al klaar
zijn? Kinderen die klaar zijn mogen natuurlijk vast hun spullen
opruimen, en daarna kunnen ze verder met hun weektaak.
|
||||||||
Welke materialen zijn nodig? Ecoline, papier, potloden, penselen en Indische inkt met
een kroontjespen.
|
||||||||
Hoe wordt het werk gedistribueerd?
De materiaalmeesters delen alles uit, alleen ik doe
de ecoline
|
||||||||
EVALUATIE
(na de les)
|
Kinderen
|
Student
|
||||||
Leerdoelen
|
Wel/Niet behaald
|
Wel/Niet behaald
|
||||||
Analyse
|
Waarom?
|
Waarom?
|
||||||
Consequentie
|
Wat betekent dit voor volgende
les(sen)?
|
Wat betekent dit voor volgende
les(sen) & leerdoelen?
|
||||||
Tijd
|
Lesopbouw
|
||
Oriëntatie
|
(Les opening; doel van de les
verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
De kinderen weten
vast al veel van monsters. Ik vraag aan een aantal kinderen wat zij al weten
en wie er een monster kan opnoemen. Zo activeer ik de voorkennis. Het doel
van de les is dat de kinderen aan het einde van de les weten hoe ze
voorzichtig met ecoline kunnen werken.
|
||
Uitleg / Instructie
|
(Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe
bewaar je de orde? (welke regels herhaal je?). Hoe houd je het overzicht over
de groep?)
-
Ik loop rond om de
kinderen te begeleiden en complimentjes te geven waar dat nodig is.
-
Ik vraag de kinderen
om stilte wanneer dit nodig is.
-
Doordat ik rondloop,
weet ik welke kinderen tegen problemen aanlopen en houd ik zo de orde.
Ik begin de les met een klein stukje film over monsters, zoals de monsters uit Monsters Inc, die film sluit dan ook mooi aan bij hun belevingswereld. Ik vraag de kinderen of zij wel eens hebben gehoord van het Monster van Loch Ness, en daarna vertel ik er nog even wat over. Ik laat de kinderen na deze korte uitleg nog een aantal plaatjes van monsters zien en vertel de kinderen aan welke eisen de ansichtkaart in ieder geval moet voldoen. Zo moet er sprake zijn van structuur in de tekening, gemaakt met de oost indische inkt. Ik stel een vraag aan de kinderen: Hoe komt het dat het monster er zo eng uitziet? Laat dit terugkomen in je tekening! Ik maak aan de kinderen duidelijk dat het monster nog nooit is vastgelegd en dat het eigenlijk helemaal niet zeker is of er wel een monster in het meer leeft. Ik laat de kinderen eerst een schets maken van een monster waarvan zij denken dat deze in het meer kan leven. Daar geef ik ze een minuut of tien voor. Daarna vraag ik de materiaalmeesters of ze mij willen helpen met het uitdelen van de spullen. Ik deel ook schorten uit, om duidelijk te maken dat ecoline maar lastig uit je kleding gaat. Ik laat de kinderen daarna hun monster op het juiste papier tekenen, en geef ook aan na een minuut of twintig, dat er langzamerhand met het kleuren moet worden begonnen, omdat ze anders in tijdnood komen. Ondertussen loop ik rond om eventuele vragen te beantwoorden en om mensen op weg te helpen wanneer zij er niet uitkomen. Na een uurtje verwacht ik dat er opgeruimd gaat worden. Dit doen we gezamenlijk, maar geordend. Niet met z'n allen naar de keuken rennen om je spullen af te wassen, maar rustig op je beurt wachten. Ik hang de kunstwerkjes op, zodat ze kunnen drogen en later ook mee naar huis genomen kunnen worden. |
(Wat doen de kinderen? Nadenken,
antwoorden, schrijven, luisteren, opruimen, etc.)
-
De kinderen zijn druk
aan het tekenen, en vervolgens aan het verven met de ecoline.
-
Als ze klaar zijn met
de opdracht, moeten zij opruimen en afwassen.
|
|
Afsluiting
|
(Feedback en evaluatie)
Ik vraag de kinderen
wat zij leuk vonden en hang daarna de tekeningen op om ze verven te laten
drogen. De kinderen krijgen daarna twee minuutjes de tijd om elkaars werk te
bekijken.
|
||
Lesovergang
|
(Wissel van
activiteit/opruimen/ klaarzetten)
Aangezien de opdracht
aan het einde van de dag wordt gehouden, zorgt de klas ervoor dat alles
netjes is opgeruimd, zodat we de volgende dag goed kunnen opstarten.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten