dinsdag 20 oktober 2015

MUZIEK OPDRACHT 1
LIED INZINGEN


De volgorde van activiteiten is aangegeven in vette tekst, in het paars, onder de luistervraag, die ik als eerste zal stellen.
Kinderen voor kinderen: Ik ben toch zeker Sinterklaas niet!


Doel van de les: De kinderen kennis laten maken met het zingen dat niet met de hele klas gebeurd. Elk groepje kinderen krijgt namelijk één van de stukjes uit het liedje voor zich en zij moeten dan dat stukje zingen. 

Uitleg: Ik zing het stukje wat de vader normaal gesproken zingt en ik bewaar de orde door de verschillende groepjes van te voren al aan te geven welk stukje zij moeten zingen. Zo zal er tijdens het liedje geen chaos ontstaan. Het is in ieder geval belangrijk dat de omgeving veilig blijft, dus ik blijf herhalen dat er niet uitgelachen wordt en dat iedereen gewoon goed mee kan doen. 

Instructie: Ik zing zelf een flink stuk van het liedje mee, zodat het voor de kinderen lijkt alsof ze tegen mij zingen. Ik maak van te voren ook duidelijk dat ik de vader in het liedje ben. 

Afsluiting: Natuurlijk maak ik naar de kinderen een compliment en vraag ik hen of ze het leuk vonden. Eigenlijk heb ik twee vliegen in een klap geslagen; we hebben niet alleen gezongen, maar we hebben ook de komende Sinterklaas avond alvast een beetje ingeluid. 

De luistervraag: Wat vinden jullie van de kinderen? Stellen ze te hoge eisen? Zijn hun cadeautjes niet veel te duur?

Als allereerst stel ik de luistervraag die ik hierboven heb vermeld. Om te beginnen zal ik het liedje één keer helemaal laten horen en tussendoor deel ik de inmiddels gekopieerde songtekst uit. Duidelijk staat hier aangegeven welk deel door welk groepje wordt gezongen. Ik heb de songtekst voorzien van verschillende kleurtjes. 
Ik zing de eerste zin, de kinderen de tweede, ik de derde, etc (weggeefmethode) 
Vervolgens laat ik de kinderen alle stukjes zingen die de kinderen ook zingen en ik zing alle stukjes die de vader zingt. Ik wijs ze erop dat sommige woorden tussen de tekst van de vader door ook door de kinderen worden gezongen. 
Daarna deel ik de groepjes echt in; rood is het eerste groepje, groen het tweede, enzovoorts. 
Als laatste stap laat ik de groepjes hun bijbehorende tekst zingen.

Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?!


Hieronder volgt de songtekst, voorzien van kleurtjes. Ik deel de klas in in vier groepjes. Ik vertel elk groepje wat zij moeten zingen. We zingen de tekst eerst zin voor zin, om de beurt (weggeefmethode) en daarna laat ik de groepjes één voor één hun stukje zingen, nog even zonder muziek erbij. Ik zing het stukje van de vader en langzaam maar zeker komt er een duidelijk beeld van hoe het liedje op het laatst moet klinken. Dan laat ik de muziek een keer helemaal horen, en laat de kinderen geconcentreerd meelezen. Daarna laat ik de groepjes op de muziek hun stukje zingen. 

groepje 1
groepje 2
groepje 3
groepje 4
gezamenlijk 
de leerkracht

k wil een broertje, en een mooie rooie fiets
en een hele grote teddybeer maar meestal krijg ik niets.
Ik wil een racebaan, en een nieuwe toverdoos
Hoewel ik snel tevreden ben wordt m ’n vader altijd boos…

En hij wordt rood, en hij wordt rooier hij spat bijna uit elkaar….
 Ikben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
'k Ben sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort

Kom dan nog maar eens terug

'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
Ik ben toch zeker sinterklaas niet SINTERKLAAS

Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug…

Ik wil een walkman, en een dagboek met een slot
En een turbocompactdiscodrive maar meestal vang ik bot
Ik wil een computer, en een huiswerkautomaat
Hoewel ik kleine wensen heb wordt me vader altijd kwaad.

En hij wordt rood, en hij wordt rooier hij spat bijna uit elkaar….

Ik ben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
'k Ben sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug


'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
Ik ben toch zeker sinterklaas niet SINTERKLAAAS
Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug…

Mijn vader is geen miljonair, en zelfs geen directeur
Hij is niet eens bekend, bij de belastinginspecteur
Hij trouwde met me moeder, dus niet met een rijke vrouw
Hij heeft niet eens een eigen huis, laat staan een flatgebouw

O was mijn vader maar gewoon , een hele rijke vent
Dan werd er bij ons thuis niet meer gekeken op een cent


Ik ben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
'k Ben Sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
Als er straks bankbiljetten groeien op m'n rug, ben jij de eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug


'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
Ik ben toch zeker sinterklaas nietSINTERKLAAS

Als er straks bankbiljetten groeien op m'n rug, ben jij het eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug…


'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS


Ik ben toch zeker sinterklaas niet SINTERKLAAS





Geen opmerkingen:

Een reactie posten