dinsdag 20 oktober 2015

MUZIEK OPDRACHT 2
GRAFISCHE PARTITUUR

Aanpassingen zijn in het rood aangegeven. 




Deze grafische partituur heb ik zelf verzonnen en komt dus niet van een liedje af. 
Ik vond de opdracht nog best lastig.

Ik zorg van tevoren dat de groepjes gemaakt zijn en dat de kinderen allemaal een kopietje hebben van de grafische partituur. 

Ik vraag aan de kinderen of zij al eens eerder op deze manier de muziekles hebben ingevuld. Qua organisatie is namelijk veel werk, maar de opdracht zelf is erg leuk om te geven. Je kunt veel grafische partituren al op internet vinden, of je misschien beroepen op de songtekst, die het maken van een partituur makkelijker kan maken. Denk bijvoorbeeld aan het liedje; de droomboom. Hier zou je heel goed een tekening van een boom kunnen maken en de kinderen per groepje een eigen geluid kunnen laten verzinnen. 

Om de tijd te vullen wilde ik beginnen met de groepjes verdelen. Ik maak een aantal groepjes van 3 mensen, en bij sommige groepjes zitten 4 mensen, uitgaande van een klas van 28 kinderen.

We nemen de geluiden even één voor één door, zodat de geluiden bekend zijn voor de kinderen. 

Ik geef ieder groepje een geluidje en laat elk groepje dit geluid een aantal keren doen.
Daarna laat ik de kinderen het liedje op volgorde doen van de partituur en als laatste doen we het met zijn allen. De stap om in één keer alles te doen zou in een groep 5 nog te groot zijn. (Heb ik gemerkt uit eigen ervaring)

Daarna laat ik de groepjes de eerste twee regels uitvoeren om erachter te komen of de opdracht misschien te moeilijk is. 

Als de icoontjes klein zijn maak je het geluid zachter dan wanneer het icoontje groter is. Duidelijk zie je dit in de laatste twee regels van de partituur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten