zaterdag 10 oktober 2015

Student
Amber Lijffijt
Paboklas
1D
Datum
28-10
Praktijkopleider
Masja de Lange
Stagegroep
5
Lesnummer
3
Praktijkschool
Lucas Batau
Aantal lln.
28
Vak-leerinhoud
Kunst beeldend

Leerdoelen student. Praktijkopleider (PO) scoort alle doelen tijdens de les en komt hierop terug bij de evaluatie. Toelichting score: 0=overwegend zwak, 1= meer zwak dan sterk, 2 = meer sterk dan zwak, 3 = overwegend sterk. Zijn alle leerdoelen bij alle lessen op niveau  2-3, dan beslist de schoolopleider of kan worden overgegaan op formulier 2.
PO scoort
Student markeert 3 leerdoelen per lesactiviteit die geoefend zullen worden. PO scoort alle leerdoelen.
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
Toont respect naar leerlingen (namen kennen, elk kind aandacht geven, interesse tonen, luisteren)
Zorgt voor een ontspannen sfeer (vriendelijk zijn, bewust zijn van eigen lichaamstaal & stemgebruik)
Zorgt voor een ordelijk verloop van de les (regels consequent hanteren, overwicht hebben, klas overzien)
Ondersteunt het zelfvertrouwen van de kinderen (complimenten geven, persoonlijke aandacht geven)
Zorgt voor wederzijds respect (naar interacties van kinderen kijken en adequaat reageren, voorbeeld zijn voor de kinderen)
Geeft feedback aan de kinderen (concreet maken wat de kinderen goed doen en wat beter kan én hoe het beter kan)
Geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten (in voorbereiding concreet en in stappen beschrijven, visueel maken, didactische hulpmiddelen)
Beginsituatie
Wat weten de kinderen al van deze leerinhoud? Sluit aan bij de belevingswereld en interesse.
De kinderen hebben al eens eerder met ecoline gewerkt, en ze tekenen ook vaker in de les. Monsters zijn bij de jongens in de klas natuurlijk erg interessant, omdat zij dat op deze leeftijd leuk vinden.
Lesdoel
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen (zin afmaken) een monster tekenen die zij associëren met het monster van Loch Ness.
Evaluatie
Nakijken van het werk
Bespreken van het werk
Observeren
Laten presenteren
Klassen-management
Welke regels en afspraken gelden er voor het gedrag van de kinderen? De kinderen mogen niet de hele tijd door de klas heenlopen en zij delen de gedistribueerde spullen, zoals de ecoline.
Hoe krijg je de aandacht van de groep? Ik roep even wanneer ik de aandacht wil en daarna kijk ik ieder kind even individueel aan, zodat ik weet dat ze mij gezien hebben.
Wat doen kinderen die al klaar zijn?                   Kinderen die klaar zijn mogen natuurlijk vast hun spullen opruimen, en daarna kunnen ze verder met hun weektaak.                       
Welke materialen zijn nodig? Ecoline, papier, potloden, penselen en Indische inkt met een kroontjespen.
Hoe wordt het werk gedistribueerd? De materiaalmeesters delen alles uit, alleen ik doe de ecoline

EVALUATIE
(na de les)
Kinderen
Student
Leerdoelen
Wel/Niet behaald
Wel/Niet behaald
Analyse

Waarom?





Waarom?

Consequentie



Wat betekent dit voor volgende les(sen)?






Wat betekent dit voor volgende les(sen) & leerdoelen?



Tijd
Lesopbouw

Oriëntatie



(Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
De kinderen weten vast al veel van monsters. Ik vraag aan een aantal kinderen wat zij al weten en wie er een monster kan opnoemen. Zo activeer ik de voorkennis. Het doel van de les is dat de kinderen aan het einde van de les weten hoe ze voorzichtig met ecoline kunnen werken.

Uitleg / Instructie







(Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde? (welke regels herhaal je?). Hoe houd je het overzicht over de groep?)

-          Ik loop rond om de kinderen te begeleiden en complimentjes te geven waar dat nodig is.
-          Ik vraag de kinderen om stilte wanneer dit nodig is.
-          Doordat ik rondloop, weet ik welke kinderen tegen problemen aanlopen en houd ik zo de orde.

Ik begin de les met een klein stukje film over monsters, zoals de monsters uit Monsters Inc, die film sluit dan ook mooi aan bij hun belevingswereld. Ik vraag de kinderen of zij wel eens hebben gehoord van het Monster van Loch Ness, en daarna vertel ik er nog even wat over. Ik laat de kinderen na deze korte uitleg nog een aantal plaatjes van monsters zien en vertel de kinderen aan welke eisen de ansichtkaart in ieder geval moet voldoen. Zo moet er sprake zijn van structuur in de tekening, gemaakt met de oost indische inkt. 
Ik stel een vraag aan de kinderen: Hoe komt het dat het monster er zo eng uitziet? Laat dit terugkomen in je tekening! 
Ik maak aan de kinderen duidelijk dat het monster nog nooit is vastgelegd en dat het eigenlijk helemaal niet zeker is of er wel een monster in het meer leeft. 

Ik laat de kinderen eerst een schets maken van een monster waarvan zij denken dat deze in het meer kan leven. Daar geef ik ze een minuut of tien voor. Daarna vraag ik de materiaalmeesters of ze mij willen helpen met het uitdelen van de spullen. 
Ik deel ook schorten uit, om duidelijk te maken dat ecoline maar lastig uit je kleding gaat. 

Ik laat de kinderen daarna hun monster op het juiste papier tekenen, en geef ook aan na een minuut of twintig, dat er langzamerhand met het kleuren moet worden begonnen, omdat ze anders in tijdnood komen. 

Ondertussen loop ik rond om eventuele vragen te beantwoorden en om mensen op weg te helpen wanneer zij er niet uitkomen. 

Na een uurtje verwacht ik dat er opgeruimd gaat worden. Dit doen we gezamenlijk, maar geordend. Niet met z'n allen naar de keuken rennen om je spullen af te wassen, maar rustig op je beurt wachten. 
Ik hang de kunstwerkjes op, zodat ze kunnen drogen en later ook mee naar huis genomen kunnen worden. 

















(Wat doen de kinderen? Nadenken, antwoorden, schrijven, luisteren, opruimen, etc.)
-          De kinderen zijn druk aan het tekenen, en vervolgens aan het verven met de ecoline.
-          Als ze klaar zijn met de opdracht, moeten zij opruimen en afwassen.

Afsluiting


(Feedback en evaluatie)
Ik vraag de kinderen wat zij leuk vonden en hang daarna de tekeningen op om ze verven te laten drogen. De kinderen krijgen daarna twee minuutjes de tijd om elkaars werk te bekijken.





Lesovergang 
(Wissel van activiteit/opruimen/ klaarzetten)

Aangezien de opdracht aan het einde van de dag wordt gehouden, zorgt de klas ervoor dat alles netjes is opgeruimd, zodat we de volgende dag goed kunnen opstarten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten