dinsdag 20 oktober 2015

MUZIEK OPDRACHT 3
LUISTEROPDRACHT ONTWERPEN

Aanpassingen zijn in het rood aangegeven
                                                    Luisterfragment bij de luisteropdracht 


1. Luister naar een muziekstuk dat je wilt gebruiken en focus inhoudelijk op de diverse kwaliteitscriteria. Ga op zoek naar betekenis, vorm, klankaspecten en bepaal welke luisterstijlen gestimuleerd worden. 
Ik heb het nummer Rockin Uptembo Instrumental van Mark Salona gekozen, omdat ik pianomuziek erg mooi vindt om naar te luisteren en ik denk dat je er veel verschillende luisteropdrachten aan kunt ophangen. 

2. Vraag je af hoe de kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk.
Vraag: Luister naar een stukje van de muziek. Wat valt je op? Wat vind je er mooi aan? Wat vind je misschien minder leuk? 
Ik denk dat de kinderen zullen ontdekken dat pianomuziek de basis is voor veel liedjes waar zij tegenwoordig ook nog naar luisteren. Ik verwacht dat sommige kinderen denken dat piano muziek saai en ouderwets is, maar ik hoop ze met deze opdracht te laten zien dat dit helemaal niet zo is. 

3. Bepaal welke opdracht je wilt koppelen aan het stuk.
Ik heb als opdracht verzonnen dat de kinderen op de maat van de muziek mogen schilderen. Dit heet met een mooi woord; muziek noteren. 

4. Beschrijf wat de kinderen doen. (analyseren, bewegen, lezen, noteren, creëren, musiceren, enz.) 
Ik zet de muziek aan, en laat de kinderen alvast een kleur potlood/verf in hun hand nemen. Ze moeten dan op de maat van de muziek schilderen of tekenen. Als ik de muziek stopzet, pakken ze een andere kleur in hun hand. Ondertussen mag er niet overlegd worden en de opdracht doe je in je eentje. Zo kan iedereen zijn eigen, unieke tekening mee naar huis nemen. Ik wil dat iedereen er op zijn eigen manier naar luistert. 

5. Kies een didactische werkvorm voor de activiteit.
Ik geef de opdracht, zoals ik deze bij stap 4 heb geschreven. De kinderen maken allen iets unieks en dat vindt ik vrij belangrijk. Zo zijn ze niet alleen met muziek bezig, maar ook nog met hun eigen creativiteit. Hier kan niks fout aan zijn; iedereen is creatief op zijn eigen, unieke wijze. 

6. Bekijk of je gebruik kunt maken van coöperatief leren
Persoonlijk vind ik dat voor deze opdracht geen optie, omdat de kinderen dan over de muziek heen moeten schreeuwen om met hun buurman of buurvrouw te kunnen overleggen. Ook is het belangrijk dat elk kind zijn eigen geest de vrije loop laat, en niet hetzelfde maakt als alle drie de andere kinderen die bij hem in het tafelgroepje zitten. 

7. Zorg voor een verrassende opening van de opdracht.
Het lijkt mij leuk om deze opdracht na de lunchpauze te geven, zodat ik de muziek vast aan kan zetten zodra de kinderen de klas in komen. Zij zullen zich dan afvragen wat we gaan doen en misschien al een beetje met elkaar gaan brainstormen. Als iedereen binnen is zal ik de opdracht aan de hele klas uitleggen. Ik ben dan wel benieuwd wat hun reactie is. Bij de opdracht is het namelijk niet erg noodzakelijk om theorie uit je hoofd te leren; het is dus geen toetsmoment. Ze kunnen nu vrij aan de slag.

8. Bepaal hoe je de opdracht wilt nabespreken.
De materiaalmeester van het groepje hangt van alle kinderen de tekeningen op. Dan geef ik de kinderen de tijd om elkaars tekeningen te bekijken. Als laatste vraag ik nog aan de kinderen wat ze van de opdracht vonden en hoe ze deze misschien de volgende keer anders zouden willen doen. 

9. Commentaar van een medestudent:
"De opdracht was erg leuk, maar de muziek was iets te eentonig, iets teveel van hetzelfde. Voor de volgende keer zou je voor deze opdracht een meer uitdagender, of veranderlijker liedje uit kunnen kiezen, zodat de tekeningen niet teveel van hetzelfde concept bevatten." - Sanne Gerritsen, klas 1D

Het doel van het noteren op deze manier:
Ten eerste leren de kinderen op een andere manier naar de muziek luisteren. Klassieke muziek is niet iets waar veel naar geluisterd wordt door kinderen in deze leeftijdscategorie. 
Ten tweede vind ik dat er veel van de tekeningen gemaakt worden die allemaal nogal op elkaar lijken. Kleurplaten zijn allemaal hetzelfde; het enige wat verschilt is dat sommige vlakken in een andere kleur worden ingekleurd. De kinderen krijgen met deze opdracht allemaal de gelegenheid om een eigen, unieke tekening te maken. Je combineert op deze manier twee lessen: handvaardigheid en muziek en je stimuleert het creatieve denken van de kinderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten