dinsdag 20 oktober 2015

REFLECTIEFORMULIER MONUMENT DER WACHTENDE


Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt.
Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij dit onderwerp.
Ik heb uit de opdracht begrepen dat het de bedoeling was dat we een 'poppetje' zouden maken die ergens op stond te wachten. Ik moest hierbij meteen denken aan de wereld, aangezien we eigenlijk altijd op iets staan te wachten. Is het niet het openbaar vervoer, dan is het wel een antwoord op een vraag die ons al een tijd dwars zat. (3)

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?


Ik geloof dat ik gebruik heb gemaakt van het beeldaspect vorm en compositie. Vooral compositie komt goed naar voren, aangezien je van een bonk klei een poppetje moest maken en dat is lastiger dan ik in de eerste instantie dacht.

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dit materiaal? Had je nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja, waarom?
Ik heb gebruik gemaakt van klei, een plank om de klei op te leggen en een roller. Ik had ook nog wat materialen om het gezicht vorm te geven, zoals ogen en een mond, maar hier heb ik uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. Als ik meer tijd had gehad, had ik mijn poppetje misschien wat meer details kunnen geven. Verder dan dit, had ik geen andere materialen nodig gehad om mijn poppetje vorm te geven. 

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar in je werk je dat duidelijk terugziet.
Ik heb mij laten inspireren op de heenweg naar school de ochtend van de les. Het viel me op dat veel mensen haast hadden en zenuwachtig hun horloge en telefoon checkte. Ook heb ik me laten inspireren door de klas voor ons, aangezien hun beeldjes nog in de klas stonden toen wij binnenkwamen. 

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb op de basisschool geloof ik wel eens eerder met deze materialen gewerkt, maar ik geloof dat ik het toen ook wel lastig vond. Dat was nu ook zo, aangezien klei heel snel loslaat als het te dun op elkaar is 'geplakt' en ik merkte ook al gauw dat het hoofdje van mijn poppetje afbrak van de rest van het lichaam. Ik heb als nieuwigheid ontdekt dat je de klei weer kneedbaar kan maken als je er een beetje water op doet. 

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt genomen. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten meegenomen in dit proces?
Ik ben begonnen met een groot, vierkant blok klei die ik vervolgens platgeslagen heb, totdat deze te bewerken was. Vervolgens trok ik er eerst een lijfje uit en maakte daarna een rondje, die het hoofd voor moest stellen. Daarna trok ik de armen en benen uit het lijfje. Ik heb een horloge op één van de armen geplakt, maar die bleef niet zo goed zitten, helaas. 
Ik heb geprobeerd om eerst uit een bol klei de armen en benen te trekken, wat nog moeilijker was dan ik in de eerste instantie dacht. Ik heb hem geprobeerd 'wachtend' te laten lijken door hem te laten zitten. Ik wil namelijk zelf wel altijd graag zitten als ik ergens op wacht; van staan lijkt de tijd zolang te duren. 
Het toevoegen van details is nog knap lastig, aangezien de meeste losse onderdelen niet op de klei blijven plakken, zoals een horloge. Dit is dan ook niet zo goed gelukt. Ik zou de kinderen in mijn stageklas aanraden om dat soort kleine details weg te laten. Ook het maken van een gezicht vond ik lastig. Met gezicht zag het poppetje er veel minder goed uit; zonder gezicht leek hij op te gaan in de menigte, zoals wij allemaal eigenlijk altijd op iets aan het wachten zijn. In dat opzicht zijn we allemaal hetzelfde, al wachten we allemaal op iets anders.
Wat vind je geslaagd?
Ik vind dat mijn poppetje wel een wachtende houding heeft aangenomen, want hij kijkt op zijn horloge. 

Wat kon beter en waarom?
Ik had volgende keer iets beter moeten letten op de lichaamshouding. Het poppetje zit nu, maar het lijkt alsof het op de grond zit en dat is misschien een beetje vreemd als je op de bus staat te wachten. Daar kan ik zeker op letten de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten