woensdag 14 oktober 2015

REFLECTIEFORMULIER LOCH NESS ANSICHTKAART 


Component 
Geef aan op welke manier je de opdracht hebt verwerkt. Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp. 
De opdracht was het maken van een ansichtkaart over het monster van Loch Ness. We hebben eerst ever nagedacht over hoe het monster van Loch Ness er precies uit zou zien en daarna mochten we gaan schetsen. Omdat niemand het monster van Loch Ness ooit heeft gezien, mocht je er eigenlijk je eigen monster van maken. Zo had iedereen een verschillend monster en dat was wel grappig om te zien. We hebben een aantal plaatjes bekeken over hoe het monster er misschien uit zou kunnen zien, maar zeker weten doen we het natuurlijk niet. Als je dit met de kinderen zou doen, zou het voor degene die minder fantasie hebben, fijn zijn dat ze een soort beeld  krijgen van hoe het monster er misschien uit ziet.
Volgens mij  was het de bedoeling dat je een monster zou tekenen waarvan je dacht dat deze wel eens in Loch Ness kon zitten.             (3)

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspect je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?
De textuur van het monster is een beetje ruw en voelt bobbelig aan. We hebben dit gedaan door met een kroontjespen en Oost-Indische inkt. De tekening kreeg een soort 3D effect en dat was erg leuk om te zien, en je kon nu dus ook de huid van het monster voelen.
De kleuren die ik heb toegepast zijn overwegend paars en roze.
Mijn monster is best groot maar dat was ook de bedoeling. Als het echte monster van Loch Ness een keer naar boven zou komen, zou deze naar mijn idee ook vrij groot zijn. 
Ik heb dus gebruik gemaakt van Kleur, Textuur en Ruimte. (1)

Materie
Met welke materialen heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van het materiaal? Had je nog andere materialen en gereedschappen willen gebruiken en zo ja, waarom
Ik heb gewerkt met A2 papier, een potlood, een kroontjespen en ecoline. Ik vond deze materialen erg fijn en leuk om mee te werken, en dat had ik vroeger ook al. Wel vond ik het lastig om eventuele fouten niet meer weg te kunnen halen. Als het alleen met potlood was gezet was het allemaal een stuk eenvoudiger om te verwijderen. De textuur toebrengen was heel veel werk maar het uiteindelijke resultaat is me erg goed bevallen! Ik vond het een leuke opdracht en zal dit zeker eens gaan doen met mijn stageklas.       (4)

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in je werk duidelijk terugziet. 
Ik ben niet echt heel erg op zoek geweest naar een plaatje, maar ik heb wel een beeld in mijn hoofd genomen over een eventueel monster. Typisch voor mij was dit een van de monsters uit Monsters Inc, de film. Vroeger keek ik deze film graag en ik ken de beelden nog steeds. Ik heb geen enkele van de monsters er uiteindelijk in verwerkt maar het was wel een leuk iets om even over na te denken. (2)

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materialen en techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Ik heb op de basisschool wel eens eerder met ecoline gewerkt. Dit vond ik toen al erg leuk en nu eigenlijk nog steeds. We hebben nog nooit een opdracht voor een ansichtkaart gekregen, dus dat was zeker wel even nieuw voor mij. Ik heb geleerd dat de kleuren lichter worden wanneer je meer water toevoegt, eigenlijk net als met verf. Ik vond het lastig om telkens dezelfde kleur aan te brengen op een groter vlak, omdat je eigenlijk nooit meer uitkwam op de kleur die je in de eerste instantie gemengd had. Vandaar dat ook het water in mijn tekening niet de hele tijd dezelfde kleur blauw had.      (3)

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen? 
Ik begon met de omtrek van mijn monster. Ik wilde geen slang idee, of een ander soort typisch monster als een draak, maar ik wilde eens wat anders proberen. Het lijkt nu meer op een soort furby, maar dat vind ik eigenlijk wel grappig. 
Ik heb geprobeerd het monster vorm te geven door vooral op de structuur van de huid te letten. Mijn schets had rechte lijnen, maar dit vond ik veel minder leuk dan hetgeen het nu is geworden. Het lijkt mij belangrijk dat het monster geen typische uitstraling krijgt; zo krijgen alle kinderen een apart monster en heb je straks niet 30 van dezelfde soort monsters in de klas hangen.


Vervolgens bracht ik de textuur aan. Ik maakte hele kleine rondjes op de huid van mijn monster en uiteindelijk gaf dit een heel tof effect.
Ik had dit niet in mijn hoofd toen ik begon met de tekening, maar toen ik begon met tekenen werd het allemaal steeds een beetje logischer. Het was vrij veel werk, maar dan heb je ook wat.





Als laatst voegde ik wat kleur toe. Ik heb mijn monster expres niet zwart of blauw gemaakt, maar juist wat fellere kleuren omdat het mij heel grappig lijkt om de gezichten van de toeristen te zien wanneer zij opeens een heel groot roze monster uit een meer te zien komen.



(5)


Eindresultaat: 3
Wat vind je geslaagd?
Ik vind het leuk dat mijn monster er niet uit ziet als een typisch monster, en dat betekent dat ik wel goed mijn eigen draai aan de opdracht heb gegeven. Het was niet helemaal zoals ik het in gedachten had, maar dat vindt ik juist altijd wel grappig.

Wat kon beter? Waarom?
Ik zou de volgende keer beter kunnen letten op de kleuren omdat ik de kleuren niet heel mooi op elkaar vond overlopen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten