woensdag 14 oktober 2015


REFLECTIEFORMULIER HERFSTSFEREN





Betekenis
Hoe heb jij de inhoud van de opdracht verwerkt? Vertel daarbij welke associaties je hebt bij het onderwerp.
Ik heb de inhoud van de opdracht verwerkt als het maken van een bos tijdens de herfst. Dit is vrij duidelijk door de kleuren die ik in het schilderij heb gebruikt. Als associatie bij een herfstbos heb ik een plek waar kinderen met hun opa en oma kastanjes rapen en daarna met de blaadjes spelen. De kleuren in het bos zijn in de herfst altijd erg mooi. 

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?
Ik vind dat ik goed gebruik heb gemaakt van het aspect ruimte, omdat de bomen op de achtergrond kleiner zijn dan de bomen op de voorgrond. De weg wordt ook steeds dunner, waardoor het lijkt dat er diepte in het beeld zit. 

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja, waarom?
Ik heb gewerkt met plakkaatverf, papier op A3 formaat en een potlood. Ik vond dit materiaal erg fijn in gebruik, omdat je je foutjes eerst nog goed kon weghalen door de schets en vervolgens kon je met de drie primaire kleuren mooi de kleuren maken die jij graag in je schilderij wilde hebben. 
Ik had niet met ander materiaal willen werken, omdat je met deze materialen helemaal je eigen draai aan het schilderij kon geven. 

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je de goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op het spoor gezet voor het werken met dit materiaal en deze techniek? Geef aan waar in je werk je dat duidelijk terugziet.
Ik heb een aantal foto's opgezocht over herfstbossen en heb vervolgens uit 5 plaatjes mijn favoriete plaatje uitgekozen. 
Dit is het origineel van mijn schilderij. 

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb wel eens eerder met dit materiaal gewerkt, omdat ik vroeger ook gek was op schilderen. Ik heb wel nieuw geleerd dat je beter eerst de grote vlakken kunt schilderen en daarna pas in detail moet treden. Hier kwam ik helaas iets te laat achter waardoor delen van mijn schilderij wit zijn geworden, maar ik vind dat eigenlijk wel leuk. 

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in het schilderij meegenomen?
Betekenis: De betekenis van het schilderij is een bos in herfstsferen
Vorm: De vorm van het schilderij geeft ook een herfstbos aan
Materie: Het materiaal dat ik heb gebruikt is plakkaatverf. 
Ik begon met een schets en daarna heb ik de stronken van de boom ingekleurd, en zo ben ik dieper in details in gegaan. 
Ik heb diepte aan het bos toegevoegd door het wandelpad steeds smaller en kleiner te laten worden. Dit was nog best lastig, aangezien ik niet zo goed kan tekenen, maar ik geloof wel dat het allemaal gelukt is. Je kunt aan kinderen uitleggen dat beelden steeds 'verder in de diepte komen' wanneer je ze kleiner en smaller tekent dan de objecten op de voorgrond. Ik heb dit zeker ook geprobeerd, ook met de bomen. De bomen op de voorgrond zijn gedetailleerd, groot en de kleuren zijn goed te zien. De bomen verder in de achtergrond zijn steeds vager, de kleuren lopen als een vlek in elkaar over en de takken zijn niet meer te tellen. Ik denk dat ik in dit aspect de diepte goed heb toegevoegd.
Wat vond je geslaagd?
Ik vond dat de kleuren goed zijn gelukt; je kon namelijk net zo lang mengen tot je een kleur had gevonden die jij het mooiste bij het schilderij vond passen. Ook vond ik het mooi dat de details achterin het schilderij echt kleiner waren dan de details voorin. Achterin was het veel minder duidelijk hoe de kleuren in elkaar overliepen.

Wat kon beter?
Ik had eerst de achtergrond moeten schilderen, aangezien er nu vrij veel witte stukken in het schilderij zitten. Ik vond het wel leuk, maar voor het geheel werkt het natuurlijk niet zo goed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten